Jeszcze nigdy zdobycie kapitału na uruchomienie biznesu i realizację swoich marzeń nie było tak proste. W znaczący sposób przyczyniają się do tego platformy crowdfundingowe, które są coraz częściej wykorzystywanymi narzędziami zbierania potrzebnych środków na start czy dany projekt. W tym zestawieniu przedstawię Ci najpopularniejsze z nich.
Kickstarter
Nikt inny nie mógł otworzyć tego zestawienia. Założony w 2009 roku Kickstarter jest największą tego typy platformą. Od momentu powstania aż 10 milionów osób zainwestowało 2,1 miliarda dolarów w ponad 98 tys. projektów. Na Kickstarterze znajdziemy głównie innowacyjne nowoczesne projekty, które bardzo często zdobywają środki na ich realizację.
Platforma ta jest jedną z najdogodniejszych na rynku. Za skutecznie przeprowadzoną kampanię Kickstarter pobiera jedynie pięć procent prowizji od zgromadzonych środków. Skuteczność kampanii na tej platformie crowdfundingowej sięga ponad 40%, także szansa powodzenia Twojego projektu jest naprawdę duża.
Polskie firmy już pokazały, że również na Kickstarterze potrafią osiągać sukcesy. Bardzo dobrym przykładem na to jest kampania smartportfela Woolet, w ramach której pomysłodawcy zebrali 1,2 miliona złotych.
Indiegogo
Ten powstały w 2008 roku portal crowdfundingowy jest drugim największym graczem na rynku. Indiegogo umożliwia realizację projektów zarówno osobą fizycznym jak i instytucją użytku publicznego. Co miesiąc odwiedza go ponad 15 milionów osób z całego świata, także na pewno jest kogo zainteresować swoimi pomysłami.
Po skutecznej kampanii Indiegogo pobiera cztery procent od zebranego kapitału. Jeśli jednak się ona nie powiedzie, to obsługa będzie droższa i wyniesie dziewięć procent. Tu również Polacy odnoszą spore sukcesy, czego najlepszym przykładem jest Darkwood, czyli gra video, która w 29 dni zebrała ponad 57 tysięcy dolarów.
Crowdunder
Jest to platforma skierowana do przedsiębiorców i inwestorów i dedykowana jedynie projektom biznesowym. Próżno wiec szukać tu projektów realizujących marzenia typu wycieczka życia, a znaleźć można wielomilionowe przedsięwzięcia. Większość z realizowanych kampanii za cel minimum obrała sobie pół miliona dolarów. Sieć inwestorów jest jedną z szybciej rozwijających się i sięga już ponad 120 tysięcy osób, które zainwestowały w jeden z 32 tysięcy projektów. Crowdunder podobnie jak inni pobiera prowizję od sukcesu kampanii w wysokości pięciu procent.
PolakPotrafi
Nasza rodzima platforma PolakPotrafi, powstała z myślą o osobach chcących rozwijać swoje talenty i umiejętności. Za pomocą portalu wspieramy interesujące nas projekty, jednak w przeciwieństwie do np. Kickstartera, nie jesteśmy inwestorami, a tylko dobrowolnie dokonujemy wpłat na projekty. Dotyczą one głównie muzyki, filmu, sportu, sztyki czy nowych technologii.
Za sukces kampanii PolakPotrafi pobiera prowizję w wysokości 7,4 procenta od zgromadzonego kapitału. W przypadku nie zrealizowania celu, środki wracają na konta dobroczyńców. Platformy crowdfundingowe ze Stanów Zjednoczonych wyraźnie wyprzedzają nasze polskie dokonania. PolakPotrafi do tej pory zebrał ponad 10 milionów złotych w dwóch tysiącach projektów. Do jednych z większych sukcesów portalu możemy zaliczyć wznowienie magazynu Secret Service. Projekt zebrał ponad 280 tys. zł.
Wspieram.to
Ta platforma crowdfundingowa określa się mianem polskiego Kickstartera. Serwis zachęca twórców, fundacje i stowarzyszenia do szukania kapitału korzystając ze wsparcia społecznego. Wspieram.to pobiera opłatę w wysokości 8,5 procent od zgromadzonego kapitału. Portal do tej pory zebrał ponad pięć milionów złotych, a wśród największych akcji można zaliczyć projekt Hejtoholik, który zebrał ponad 600 tys. złoty. Jest to 1800% zakładanego celu!
Pamiętaj jednak, że Crowdfunding może być dla ciebie wielką szansą, pod warunkiem, że zdasz sobie sprawę z kilku kluczowych aspektów. Takim źródłem finansowania wspieraj tylko pojedyncze projekty. Finansowanie całej działalności mija się z tu celem. Samo zebranie środków to nie wszystko. Musisz posiadać określony model biznesowy, wiedzieć jak produkować i dystrybuować produkty czy usługi. Crowdfunding to idealne rozwiązanie dla przedsięwzięć w których chcemy zapewnić sobie przedsprzedaż, czy po prostu spopularyzować rozwiązanie. No i pamiętaj, to nie są łatwe pieniądze. Tylko podchodząc do tego profesjonalnie będzie wstanie zainteresować swoim produktem tysiące inwestorów.