Jak i co mierzyć w nowo powstałym startupie

wrz 23, 2015 Aktualności

Biznes 1

Jednym z głównych wyzwań w nowo powstałym startupie jest utrzymanie zaangażowania całego teamu nad osiągnięciem wyznaczonego celu. W motywowaniu zespołu przydatne jest stałe pokazywanie wyników, tj. potencjału sukcesu. Jak to zrobić?

Podstawowym zadaniem jest skupienie zespołu na jednym najważniejszym celu, co nierzadko jest zadaniem trudnym. Każdy z pracowników ma tendencje do zaangażowania się w prowadzony przez siebie segment. I tak programiści skupiają się wyłącznie na technologii, a graficy na wygładzie. W efekcie czego każdy dba o swoją działkę i zespól nie potrafi razem działać by spełnić główne założenie. Jak wiec zorganizować zespół?

Dobrym rozwiązaniem jest mierzenie wyników i organizowanie wszelkich prac ku realizacji wspólnego celu. Musi być on wyrażony liczbami, mierzony i przekazany całemu teamowi. Jeden z przykładów takiego schematu wygląda następująco:

Tydzień rozpoczynamy od planowania, co zrobić by poprawić wskaźnik. Kończymy zaś podsumowaniem, jak wskaźnik się zmienił w wyniku naszej pracy. Działania w ciągu tygodnia to nasze eksperymenty, które sprawdzają czy przybliżamy się do realizacji calu. Eksperymentami mogą być przeprowadzone kampanie reklamowe, nowe treści na serwisach, czy rozwiązania technologiczne. Wszystko zależy od waszej pomysłowości.

A jak mierzyć? Odpowiedź może dać model  Lean Analytics zaprezentowany przez Crolla i Yoskovitza w książce “Metoda Lean Analytics”. Na początku istnienia startup ma z reguły ograniczone zasoby, dlatego warto skupić się wtedy tylko na optymalizacji jednej metryki. Obiekt mierzenia zależy natomiast głównie od dwóch czynników: jaki produkt tworzymy i na jakim jesteśmy obecnie etapie.

Wskaźników do mierzenia jest mnóstwo. Jednymi z tych najważniejszych jest mierzenie zaangażowania, który pokazuje nam jaki procent użytkowników np. zapisuje się do newslettera poczym wraca i korzysta z produktu chociaż raz w kolejnym tygodniu/miesiącu:

ZAANGARZOWANIE = Ureturning / Utotal

Ureturning – liczba nowych użytkowników w danym przedziale czasu, którzy powrócili w ciągu tygodnia/miesiąca

Utotal – to liczba nowych użytkowników w danym przedziale czasu

Gdy chcemy natomiast sprawdzić jaki procent wypisuje się z naszego produktu, wystarczy podzielić liczbę użytkowników, którzy zrezygnowali ze subskrypcji w danym miesiącu przez liczba wszystkich użytkowników w danym miesiącu.

W późniejszych etapach możemy mierzyć koszt zdobycia klienta (CAC) oraz jego wartość dla firmy (CLV). Te dwa wskaźniki są bardzo istotne bowiem definiują dochodowość naszego biznesu. Jeżeli CLV > 3 x CAC to przyjmuje się, że nasze przedsięwzięcie jest obiecujące.

Na późniejszych etapach biznesu, by lepiej zrozumieć jak rozwija się nasz produkt, powinniśmy już mierzyć wiele wskaźników, a każdy z zespołów powinien mieć przypisane nawet kilka metryk. Trzeba jednak zachować w tym wszystkim zdrowy rozsądek. Pamiętajmy, że celem zespołu jest realizacja określonych wyników, a nie design czy funkcjonalności.

Może cię również zainteresować