Jak dobrze sprzedać swój pomysł

wrz 23, 2015 Aktualności

Prezentacja

Możesz mieć w głowie nawet najlepszy pomysł, jednak jak nie potrafisz go dobrze sprzedać, to będziesz mieć olbrzymie problemy z odniesieniem biznesowego sukcesu.  Poznaj trzy kroki jak nie zanudzić swoich słuchaczy.

Polak potrafi wymyśleć innowacyjne rozwiązani, stworzyć świetny projekt, ale rzadko ma pojęcie jak go skutecznie sprzedać. Nie każdy ma dar by stanąć przed inwestorem i swobodnie mówić o swoim pomyśle niczym mówcy z TED. Umiejętności skutecznej prezentacji nie uczy się również w polskich szkołach. Na szczęście da to się nadrobić, bowiem ciekawej retoryki można się nauczyć.

Na początek zadbaj o strukturę swojej prezentacji. Język ciała i inne elementy wizualne to bardzo istotny element, jednak bez dobrej struktury na nic się nie zdadzą. To na niej będziemy budować kolejne elementy prezentacji. By ją dobrze stworzyć, musisz odpowiedzieć sobie na następujące pytania:

-dla kogo jest ta prezentacja? (jaka jest grupa docelowa, jak duża będzie grupa słuchaczy, czy jest to wystąpienie na konferencji, czy przed inwestorami)

– jakie są główne potrzeby mojej grupy docelowej? (w zupełnie inny sposób będziemy przedstawiać pomysł inwestorowi, klientowi czy partnerowi biznesowemu)

– co mój słuchacz chciałby usłyszeć? (konkretne rozwiązanie jego problemu, opis pomysłu)

Odpowiedzi na te pytania to główne założenia twojej prezentacji. Spisz je i przejdź do tworzenia struktury prezentacji. Nie rozpoczynaj pracy od PowerPointa, do tego wystarczy ci kartka i ołówek. Zaplanuj co będzie się działo w twoim wystąpieniu, a całość podziel na trzy kroki:

  1. Przyciągnięcie uwagi

Pamiętaj, że nie zawsze to, że mówisz gwarantuje ci, że publiczność cię słucha. Odbiorcy zazwyczaj dają ci 30-45 sekund, aby sprawdzić czy ich zainteresujesz. Jeśli ci się to nie powiedzie, to przeniosą swoje zainteresowanie na telefony. Staraj się przyciągnąć ich uwagę poprzez przedstawienie statystyk powiązanych z ich potrzebami. Jeśli rozmawiasz z twórcą aplikacji mobilnych to za przykład daj statystyki mówiące ilu twoich klientów z nich korzysta. Możesz też zażartować, pokazać jakiś ciekawy eksponat wprowadzający do tematu. Ważne jest by zwrócili na ciebie swoją uwagę i było to powiązane z ich potrzebami.

  1. Rozwiązanie problemu

Następnie przejdź do rozwiązania problemu. Nie pokazuj go całego, gdyż z reguły nikogo nie obchodzą techniczne niuanse twojego pomysłu. Pokaż im, że to z czym do nich przyszedłeś rozwiązuje ich problemy i daje im dodatkowe korzyści. Przekonaj słuchaczy, że warto cię słuchać i dowiedzieć więcej na temat twojej oferty.

  1. Podsumowanie i zamknięcie prezentacji

Wykorzystaj call-to-action. Potwierdź kolejny raz twoje rozwiązanie i podsumuj problem oraz to, że możesz go rozwiązać. Zaproponuj spotkanie 1 na 1 lub daj inną propozycję, która zachęci ich do kontaktu z tobą, lub przemyśleń na temat twojego produktu.

Na koniec pamiętaj o jednym. Wszystkie elementy struktury muszą tworzyć całość. Mogą to być następujące po sobie wątki lub pełna historia. Ważne by przejścia pomiędzy elementami były płynne, a całość zamykała się w jedną fabułę. W kocu chcesz porwać tłumy opowiadając o swoim pomyśle.

Może cię również zainteresować