9 zasad udanej zbiórki na Kickstarterze

Lut 12, 2016 Aktualności

Kickstarter

Kampanie crowdfundingowe to coraz bardziej powszechne narzędzie zdobywania kapitału na rozwój startupu. Przeprowadzenie ich z sukcesem to jednak zupełnie inna para kaloszy. W poniższym artykule przedstawimy 9 zasad udanej zbiórki na Kickstarterze.

Mądrze oszacuj koszty

Obliczanie kosztów to obok określenia celu zbiórki, pierwsza czynność od które powinniśmy rozpocząć nasze działania. Jak to zrobić dobrze? Przede wszystkim powinniśmy w obliczeniach zawrzeć koszt wytworzenia pierwszej serii produktu. Zorientuj się na rynku ile to kosztuje, porównaj różnych dostawców i pamiętaj, że przesyłka to również koszt.

Sam Kickstarter także będzie generował dla nas koszty – 5 % prowizji od zbiórki zakończonej sukcesem oraz 3 % za obsługę płatności. Warto również doliczyć bufor bezpieczeństwa w granicy 5% sumy, gdyż nie wszystkie płatności od inwestorów są przyjmowane.

Określ dobry termin startu kampanii

Oszacuj czy w razie sukcesu będziesz w stanie ruszyć z produkcją produktu, a wyznaczone w kampanii terminy są realne. Warto zawczasu zorientować się jakie są moce przerobowe twoich potencjalnych partnerów, gdyż zbiórka może być ogromnym sukcesem, a nasze plany produkcyjne ulegną podwojeniu. Nie bez znaczenia jest również potencjał marketingowy odpowiedniego startu terminu kampanii. Ale to już zależy tylko od specyfiki naszego produktu.

Nie za długi, ale treściwy opis zbiórki

Opis zbiórki na Kickstarterze oczywiście powinien być przygotowany w języku angielskim, gdyż znacząco zwiększy to naszą szanse na sukces. Staraj się w nim zamieścić zwięzły opis produktu oraz planów na przyszłość. Treść przeplataj zdjęciami produktu, szkicami oraz grafikami.

Pamiętaj również o wyznaczeniu nagród dla inwestorów. Nie przesadź tylko z ich ilością. Zbytni ich przepych w opisie powoduje, że interesanci mogą czuć się zagubieni, nie wiedzą co wybrać, a nawet tracą zainteresowanie projektem. Pamiętaj też, by nie były one zbyt trudne do wysłania, a personalizowanie nie zabierało dużo czasu.

Nie bądź chciwy

Podzielam zdanie Yanceygo Stricklera, CEO Kickstartera, który skrytykował tworzenie nowych celów, gdy osiągniemy  np. planowane 10 tysięcy dolarów. Nie zawsze dodatkowe ich określenie przynosi wymierne korzyści, a bardzo często wiąże się z ogromem dodatkowej pracy.

Nie oznacza to jednak, że wszystkie dodatkowe cele mijają się z przydatnością. Jedna z kampanii na wydanie książki cieszyła się ogromnym zainteresowaniem. Twórcy na nowy cel wyznaczyli sobie wydanie jej na papierze ekologicznym. Bez chciwości też można.

Posługuj się językiem Kickstartera

Video to najważniejszy język jakim będziemy posługiwać się na Kickstarterze. Sposobów wyrażania przez nie twojej kampanii jest wiele, ale te najlepsze mają kilka punktów wspólnych. Pamiętaj, że długość materiału nie powinna przekraczać dwóch minut. Ważnym jest również to, by w pierwszych piętnastu sekundach pojawił się produkt kampanii.

Twoimi inwestorami są zazwyczaj zwykli ludzie. Nie bój się wiec wystąpić w filmie, pokazać twoją pracę, wyrazić pasję. Ten element bardzo pomaga w późniejszym sukcesie, gdyż zbliża nas do internautów. Bądź szczery przed kamerą i używaj prostego języka. Popisywanie się specjalistycznym językiem branżowym zniechęca odbiorcę.

Zadbaj o kontakt z mediami

Samo działanie na Kickstarterze nie zapewni sukcesu kampanii. W końcu musimy wzbudzić zainteresowanie wśród ludzi naszą zbiórką, musimy przyciągnąć do niej potencjalnego inwestora. Jak to zrobić najłatwiej? Oczywiście poprzez media. Informujmy wiec gdzie się tylko da o naszej kampanii, piszmy maile i pomagajmy szczęściu. Warto również utrzymywać dobry kontakt z osobami które już wsparły nasz projekt, gdyż mogą oni się stać idealnymi ambasadorami naszej kampanii wśród swoich znajomych.

Stwórz dodatkowe filmy

Korzystanie z Update’ów to doskonałe narzędzie wzrostu zainteresowania naszej kampanii. Warto w nich podziękować wszystkim inwestorom za dokonane wpłaty. Pamiętaj jednak by filmy niebyły podobne do siebie, gdyż mogą one znudzić potencjalnego inwestora twoim projektem.

Wykorzystaj więc strefę Update’ów do promocji kampanii poprzez np. stworzenie making of z filmu promocyjnego. Dzięki temu zbliżysz się bardziej do inwestorów, a oni będą mogli wejść bardziej personalnie w zbiórkę. Ogromną zaletą takich wpisów jest to, że trafiają one bezpośrednio na skrzynkę każdego wspierającego. Grzechem było by tego nie wykorzystać.

Zaplanuj pracę

Bez dobrze zorganizowanej i zaplanowanej pracy w firmie, sukces zbiórki na Kickstarterze jest bardzo mało prawdopodobny. Wyznacz wiec cele każdemu członkowi zespołu, tak by wiedział czym zajmuje się w ramach kampanii na Kickstarterze. Pamiętaj, że kampania ta to nie zwykły proces w firmie, ale element jej rozwoju.

Utrzymaj kontakt z inwestorami

Po zakończeniu zbiórki na Kickstarterze, kontakt z inwestorami jest utrudniony. Warto wiec od samego początku kampanii zachęcać internautów do zapisywania się w newsletterze, czy polubienia naszych stron w mediach społecznościowych. W końcu po pierwszym produkcie może przyjść kolejny, a my dzięki temu będziemy mieć już wielu znających nas inwestorów.

 

Może cię również zainteresować